کد مطلب:182741 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:151

امام سجاد و حزب عثمانیه
موضع گیری های امام سجاد علیه السلام در برابر حزب حاكم تا زمانی كه یزید زنده است و حاكمیت در اختیار فرزندان پلید ابوسفیان است، بسیار شفاف است. حضرت از هر فرصتی در جهت افشای چهره اصلی آنان بهره برد. افشاگری امام سجاد علیه السلام و اسیران همراه از یك سو، بی لیاقتی یزید در مدیریت سیاسی از جانب دیگر باعث شد بعد از سه سال، حاكمیت از كف بنی سفیان به بنی مروان انتقال یابد. البته مروانیان نیز همانند سفیانیان از یك تیره و تبار بودند و هر دو یك هدف را دنبال می كردند. در برخورد با علویون و هواداران اهل بیت (علیهم السلام) هر دو یك جبهه و یك موضع داشتند. جنایاتی كه در زمان بنی سفیان در عراق توسط بسر بن ارطاةها، زیاد بن ابیه ها و عبیدالله بن زیادها پدید آمد، همانند جنایات حجاج بود كه در زمان مروانیان رخ داد. برخوردهای خشونت بار آنان از یك سینه و یك نوع كینه سرچشمه می گرفت. لیكن روش ها و موضع گیری ها با هم متفاوت بودند. امام سجاد علیه السلام نیز به فراخور موضع گیری های آنان در جهت رسیدن به اهداف خویش موضع می گرفت.

با تداوم یافتن نهضت حسینی توسط سیدالعابدین علیه السلام و با سیلابی كه خون شهید كربلا حسین بن علی (علیهماالسلام) جاری ساخت،



[ صفحه 206]



ستم پیشگان بنی امیه را در كام خویش فروبرد. به طوری كه بعد از سی سال قدرت از بنی سفیان به دست بنی مروان افتاد. مروانیان نیز تنها جنایات ماندگار از خویش به یادگار نهادند. حدود نیم قرن دوام آوردند و در سال 132 هجری سقوط نمودند. اسلام و امت اسلام از چنگال آنان رهایی یافت. و این سقوط به بركت خون شهیدان كربلا و تدبیر اجتماعی امام سجاد علیه السلام بود.